”Hälsotårta” med citron och matcha

Kommentera
 
Alltså...idag var jag bara tvungen att testa att göra ett sådant där ”rawcakerecept” som jag läser om. Om man söker efter dessa recept på ex Pinterest så hittar man underverk med allsköns färger och frukter. Alla ser ljuvligt goda ut! Det magiska med dessa är att de görs utan ugn. Man mixar ihop en botten av ex dadlar, nötter/alternativt frön och en nypa salt och trycker ut i en form (ex m löstagbar botten). Sedan gör man en fyllning av ex blötlagda cashewnötter vilken mixas till en slät kräm och som sedan smaksätts med ex agavesirap och valfri smaksättning (ex vaniljstång, choklad eller färsk frukt/bär mm). Hittade ett ”enkelt” recept på Pinterest som i princip bygger på dadlar, nötter, kokosflingor och citron. Jag bytte dock ut hälften av kokosflingorna till cashewnötter (som blötlagts i vatten 5 timmar) då jag har lite svårt för kokos. I bottnen tillsatte jag också 1 msk kakao för lite piff. Använde också grönt matchathé som kul färgsättare i citronfyllningen (och fuskade med några tsk vaniljsocker för det var lite väl surt för min smak..) 
Jag fick mitt matchathé på posten idag (beställt från ClearLife) och var sååå nyfiken på hur det smakade! Tyvärr har jag svårt att tro att det kan vara gott som thé! Det luktade tyvärr mest (lite) unket grönt😆. I citronfyllningen gav det ingen direkt smak utan bara en häftig vårgrön färg! 
 
 (PS! Ni får tänka er en snygg garnering med ex physalis mm😁)
 
Min stavmixer var alldeles för svag för att mixa 
den nötbaserade fyllningen helt len och slät! Tror också att kokosflingorna med fördel kan bytas ut helt mot blötlagda cashewnötter för lenare konsistens! 
 
Ja, nu har jag testat att baka rawcakes så smått i alla fall och kanske testar jag det igen någongång! Den smakade fräscht, syrligt och sött men man behöver nog öva en del för att bli helt ”sams” med dessa recept😉. Lite klurigt allt...och måste så här avslutningsvis erkänna att jag föredrar vanlig (onyttig) bakning i dagsläget... men vem vet...
 
Godnatt alla💗/ kram P