Brrrr...

Kommentera
 
Innehåller annonslänkar för Apoteket
 
 
...vad kallt det är! Vart tog det fina vädret vägen? 
Har sysselsatt mig med några lugna loppisrundor med dotter och sambo. I Borensberg var jag bara t v u n g e n att köpa en gammal skolplansch för dryga 700kr. Har letat i åratal efter en sådan och äntligen hittade jag en så det var bara att ta fram plånboken och se glad ut. Nu hänger den i trappen och jag känner mig rätt nöjd😊
 
 
På Återvinningen här i Motala fick jag ett ryck och släpade med mig en stor 7-armad svarvad träpiedestal. Den var så stor att vi fick öppna dubbeldörren för att baxa in den. Skrattade högt åt mitt vansinniga köp för den fick inte plats någonstans. Till slut kom jag på att den kunde stå på glasbalkongen. Så där står den nu, lite provisoriskt med udda krukor...
 
 
 
...blev lite gladare när jag googlade och såg att en svart liknande piedestal hade sålts för 1200kr på Bukowskis...men är inte helt nöjd med detta impulsköp kan jag erkänna 😂
 
I förra inlägget berättade jag att jag höll på att torka mynta och göra te. Det blev verkligen hur bra som helst!! Så har du mynta i trädgården så ut och plocka. Det var busenkelt att repa av bladen, breda ut dem på bakplåtspapper i en form och torka med luckan på glänt i några timmar på 30 grader.
 
(Mitt torkade myntate)
 
I förmiddags kom mor och far på besök. Jag gjorde en himla god kaka som jag vill tipsa er om. Receptet är min älskade mammas❤️. Tyvärr var vi så glupska att jag glömde bort att ta en bild på skapelsen så bilden ni ser nedan är tagen ”mitt i tuggan”.
 
 
Min mammas vältummade recept ser ni här nedan❤️. Jag hade apelsiner, nektariner och grädde till men på sommaren smakar den extra fantastiskt med svenska jordgubbar!
 
 
För dig som kan skatta dig lycklig över att fortfarande ha rabarber kvar (i trädgården eller i frysen) vill jag dela med mig av mitt bästa pajrecept. Det funkar på såväl ex äpple, blåbär, hallon som rabarber och går supersnabbt att göra då man blandar ihop pajsmeten i en kastrull. Grundreceptet är på äpple och det ser ni nedan. När jag gör bär-eller rabarberpaj brukar jag ta några msk socker med någon msk potatismjöl och blanda runt. Medan jag gör pajsmeten i kastrullen brukar de ”potatismjöl och sockerglaserade” bären/rabarbern få stå inne 5 min i ugnen för att mjukna lite. Jag brukar inte ta potatismjöl när jag gör äppelpaj!
 
Frasig äppelpaj
 
Sätt ugnen på 200 grader
 
* Smöra formen (...detta glömmer jag ALLTID!!)
* Skala och klyfta 4-5 äpplen och fördela dem i pajformen (pudra ev över lite socker och kanel)
* Smält 125 gram smör i en kastrull
* Blanda i 1,5 dl socker+ 1-2 msk sirap+ 2 dl mjöl, 3/4 tsk bakpulver samt en liten nypa salt i det smälta smöret
* Fördela smeten/degen över bären/frukten/rabarbern
* Sätt in i mitten av ugnen i ca 25 min (olika beroende på ugn)
* Servera med lättvispad vaniljgrädde eller vaniljglass
 
N J U T😍
 
 
 
Nu ska jag sätta mig och beställa lite smått och gott på Apoteket
Om du är ny kund behöver du bara uppge koden: nykund20 i kassan för att få 20% på hela din beställning när du handlar för över 300kr (gäller ej recept!).
 
Önskar er en bra fortsättning på veckan trots regn och rusk🌧💦
/Kram Pernilla🍉🍓