Nu är den vackraste tiden på året🌱💐

En kommentar
Kan det bli vackrare? Grönska och blommor som slår ut med en sådan kraft att man nästan kan se det hända, sekund för sekund, med blotta ögat. Nu när jag har varit sjukskriven har trädgården kommit i andra hand...vilket blev påtagligt igår. Gräset var en halvmeter (!) högt på innergården och svartmyrorna hade i godan ro kunnat ta sitt pick och pack och flyttat in i pallkragarna där små salladsplantor spirar. Fy så trist! Har stört dem genom att gräva runt och tror faktiskt de tröttnat lite på sin nya boning. 
Är så glad att vi hann få in vår beställning till Sparfönster medan det var 25% rabatt. Nu är det fixat och jag L Ä N G T A R till att alla fönster får en enhetlig ”look”. Huset får ju nytt tak också i sommar så ett rejält ansiktslyft är på ”G”. Här ser ni hur fönstren kommer se ut! De enkla fönstren utan smårutor är de gamla.
 
 
Tog lite bilder på vår (någorlunda) nystädade/nyklippta trädgård...
 
 
 
 
 
Jag vill tipsa om att odla gräslök! Så fantastiskt att hacka och frysa ned i små lådor. Vi försöker frysa ned i omgångar och har faktiskt haft gräslök i frysen hela vintern. Det känns som man är lite rik när man kan ta fram sin egen gräslök att toppa soppan med en kall vinterdag.
 
(Hihi! Denna bild tog jag precis innan sambon for fram med gräsklipparen= Maskrosor i bakgrunden!)
 
 
(En rejäl näve gräslök att spara till vintern🌱)
 
Oreganon (bredvid gräslöken) är jättegod till pizza och varma mackor förstås men först och främst Ä L S K A R humlorna blommorna! Jag skulle vilja plantera mer blommor som älskas av våra viktiga pollinerare så det ska jag ta tag i när jag känner mig lite bättre.
 
 
Jag vet att jag har tipsat om denna tomatsoppa förut (se kategori ”Mat och bak”) men det tål att göras igen! Jag är fortfarande lika galen i tomatsoppa och den är ju så enkel och B I L L I G  att göra. Koka några deciliter penne ”Al dente”. Fräs försiktigt vitlök ( mängd efter smak / jag tycker det räcker med 1-2st). Salta med Trocomare, peppra med svart- vit - och chilipeppar samt några tsk socker. Tillsätt 2 burkar/tetror krossade tomater (gärna ex Mutti). Späd ut med 2 burkar/tetror vatten. Tillsätt 1,5-2 grönskaksbuljongtärningar samt ev någon msk honung. Koka på svag värme i ca 10 min och tillsätt sedan penne, späd med grädde (Jag tar ca 0,5- 1 dl), tillsätt en rejäl näve basilika och hackad gräslök och låt koka på svag värme ytterligare några minuter. Smaka av! Tomatkross är olika sura/söta så här kanske du måste trixa lite med smakerna innan du blir nöjd. Jag gillar att få upp sötman😉
 
Nu ska jag gå ut och äta min soppa (garnerad med gräslöksblommor och en klick creme fraiche) i solen! Härligt💕Tacka vet jag rester från gårdagen☀️
 
 
Önskar er en fin solig dag☀️🌱/ Kram P
 
 
❤️
 
 
1 Nathalie Isaksson:

skriven

Wow vad vacker veranda och snickarglädje :O

Svar: Tack Nathalie💕Min sambo har lagt ned 100-tals renoveringstimmar på fönstren! Han vill aldrig renovera fönster igen😂
Pernilla