Plugg, bakning och lite om IBS

Kommentera
Igår kämpade jag med att försöka komma igång och sträckläsa kurslitteratur på NORSKA effektivt! Det gick inget vidare kan jag lova. Norska och jag var ingen vidare bra kombo. Det gick så irriterande långsamt att läsa att till slut stängde jag boken och satte igång med att baka hönökakor istället. Det var mycket roligare!
Det här behöver du:
1/2 pkt jäst
2 msk smör
2 dl mjölk
1-2 msk sirap
3/4 tsk salt
ca 5 dl vetemjöl 
1 tsk bakpulver
 
Smula jästen i en bunke. Tillsätt sirap och salt (jästen börjar smälta då). Smält smöret och tillsätt mjölken. Värm till 37 grader. Häll hälften av degvätskan över jästen och blanda väl. Tillsätt resten av vätskan. Rör. Tillsätt mjölet, lite I taget tills du får en fin deg som inte klibbar.
Låt jäsa i 30 min. Strö bakpulver och lite mjöl på bakbordet. Dela degen i 4 bitar och platta ut till 1 cm tjocka "rundlar". Jäs på bakplåtspapperklädd plåt i ytterligare 30 min. 
Sätt ugnen på 275 grader. Grädda i ca 4-5 min tills de är gyllenbruna (jag har dem gärna inne lite längre så de blir lite extra gräddade). Låt svalna under en bakduk!
Jättegoda!
 
 
Så till ett helt annat "ämne". Förra våren vid den här tiden höll jag på att jobba ihjäl mig! Hade under hösten bytt offentlig skolverksamhet mot privat och hade oturen att hamna i en miljö (pop-up verksamhet inom etableringen) som var milt sagt hälsovådlig. Det fanns inget material, små klassrum där eleverna trängdes ihop utan ventilationssystem och knappt ens toaletter... Alla var sjuka hela tiden och inga vikarier sattes in. Ofta fick man jobba för 5 andra lärare och ta hand om alla klasser samtidigt. Varje dag var som ett oskrivet blad. Vi hade lektioner från 8-16 varje dag utan planeringstid (med tid för kort rast på fm/em och lunch förstås) Usch, mår dåligt bara jag tänker på det. 
Resultatet blev att min IBS-mage kollapsade totalt (kunde till slut knappt gå på toa överhuvudtaget). Det blev sjukskrivning och ett antal röntgenbesök (inget farligt som tur var).
Har kämpat sedan dess med att reparera magen, vilket har varit lättare sagt än gjort. Inga mediciner från VC har hjälpt. Det som blev min räddning är HUSK från Apoteket.
 
 
Jag tar maxdos morgon och kväll och äter fibergröt (se "recept" nedan) på morgonen. Ibland hjälper inte detta helt och då måste jag ta till ex dulcolax eller microlax (vilket jag inte tvekar att göra pga att förstoppning i sig ger mycket tråkiga "baksideeffekter"..). Anledningen till att jag skriver detta inlägg är att jag kanske kan hjälpa någon annan i samma situation. Ett ökat fiberintag hjälpte verkligen mig (efter att ha testat ett flertal produkter/medicin av olika slag under en längre tid). Gröten gör jag av Fibrex, psylliumfrön (risenta) och russin som får koka ihop (vatten) med lite salt och honung. Den äter jag med lingonsylt och mjölk. Den är inte direkt god kan jag lova, men det kan jag leva med så länge den för något gott med sig. Nej, nog talat om min mage nu! 
Idag ska jag fortsätta att läsa min norska kurslitteratur och hoppas hjärnan vill samarbeta lite bättre😂! Jag ska också kolla upp Platsjournalen och undersöka vad som erbjuds för framtiden! Vill ju så gärna testa något annat än "läreriet" nu när jag studerat klart till våren!
Önskar er en bra dag i kylan!
 
 
Kram P💐