Bomässa, bakning och mello

Kommentera
Idag åkte vi till bomässan i Jönköping. Måste erkänna att det var överskattat. Inte alls som jag trodde. För lite inspiration och för mycket trängsel. Ingen bra kombo😂
Igår bakade jag Banana fudge chocolate cupcakes (Leilas!). Spännande med kanel i och perfekt när man har mogna bananer hemma. Nu ligger dessa i frysen färdiga att få frosting nästa gång det är dags för fika! 
 
 
 
Fixade också en hallon och blåbärspaj som blev uppäten innan den hann fastna på bild i bakat tillstånd. Dotter med pojkvän kom hit med en stor bricka festsushi och pajen fick bli efterrätt. Passade väl lite "sisådär" med paj efter sushi men den tog slut i ett nafs i alla fall. Smuldegsreceptet är så enkelt och bra. Man gör den i kastrull på några minuter👌
Grundreceptet är till 4-5 äpplen men jag brukar använda receptet till ex blåbär, hallon och rabarber också.
 
 
Frasig äppelkaka (ugn:200 grader)
125 gram smör 
1,5 dl socker
2 dl vetemjöl
3/4 tsk bakpulver
(lite sirap)
 
Skala och skär äpplena tunt alterantivt strö ut färska/ frusna bär i formen. Ringla lite sirap över frukten/bären om du vill ha lite extra knäckighet. Smält smöret och blanda i övriga ingredienser. Bred över äpplena/bären. Baka i ugn tills den är gyllene, ca 20-25 min.
(Obs! Använder du frusna lite fuktiga bär eller rabarber så blanda ngn msk potatismjöl med ngn msk socker och strö över).
 
 
 
( ...och svish in i ugnen....)
 
Till mello blev det en lite smidig rätt för två. Bakad potatis med varmrökt lax, räkröra och sallad med vinegrette. Så skönt med smidig mat och just bakad potatis har hamnat i glömska här hemma. Det ska det bli ändring på!! Jag använder vanliga potatisar (idag amadine) som jag skrubbar jättenoga, lägger i en form, pickar med en gaffel ( så de inte "exploderar" i ugnen) och saltar rätt rejält på ovansidan. In i ugn i 200 grader i ca 40 min (olika för olika sorter och storlek så känn med sticka!)
 
 
Till efterrätt blev det snabba muggkakor med cheesecakeglass och jordgubbar. Mycket mättande men mumsigt! Svårt att få en snygg bild på dem bara då det blev riktigt kladdigt i muggarna😄
 
 
Nej nu är det sova som gäller här! Må gott🌸
/Kram  Pernilla