Favorit!

Kommentera
Jag är galen i tomatsoppa! Riktigt galen! Tänk att något så enkelt och billigt kan vara så hutlöst gott. Perfekt som fattig student👌
Jag följer inget direkt recept och därför blir den lite olika varje gång. Om man vill ha pasta i så börjar jag med pastavattnet och kokar dessa al dente (de sväller i soppan!). Ibland pocherar jag ägg istället för pasta. Det är precis lika gott ( om inte godare...!). Jag pressar 1-2 vitlöksklyftor och fräser dem lätt i smör&rapsolja i en stor kastrull, strör över några tsk trocomare, och pepprar med vitpeppar, svartpeppar, chiliflingor och en pyttedust cayenne. Tillsätt sedan en burk/tetra krossade tomater och sedan 1,5 burk/tetra vatten. Tillsätt lite honung (alternativt socker), lite buljong och en liten skvätt balsamicovinäger. Låt sjuda/ småkoka 5 min, tillsätt sedan ca 1 dl grädde + lite basilika (hade ej någon hemma denna gång) och låt sjuda/småkoka ytterligare 5 min. Nu gäller det att smaka av!!! (Ibland fuskar jag och tar i lite ketchup...) Här får jag alltid ta i lite extra av nästan allt. Ibland är de krossade tomaterna riktigt syrliga och då får man kompensera med mer sötma. Tillsätt sedan ägg eller pasta och värm hastigt upp. Garnera med ex ärtskott och basilika. Servera ex med créme fraiche och krutonger!
Det är helt enkelt bara att laborera sig fram och sedan låta sig väl smaka! 
Igår festade vi till och åt ugnspannkaka till efterrätt! Mums🤗
 
 
Nu ska jag ta mig i kragen och skriva på ännu en hemtenta!
Önskar er en jättebra dag!!/ kram P